مقایسه لوله های تک لایه، سه لایه و پنج لایه

زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
مقایسه لوله های تک لایه، سه لایه و پنج لایه

اگر مشغول ساختمان سازی یا تعمیر و تعویض لوله های آب ساختمان باشید، قطعا نام لوله های پلیمری تک لایه، سه لایه و پنج لایه را از مهندسین و متخصصین لوله کشی آب ساختمان شنیده اید. اولین سوالاتی که به محض شنیدن این اصطلاحات به ذهن آدم می آید، این است که لوله های سه لایه و پنج لایه چه تفاوتی با هم دارند؟ هرکدام برای چه بخش هایی از لوله کشی مناسب تر هستند؟ و باید کدام یک را برای لوله کشی آب ساختمانتان تهیه کنید؟ جواب همه این سوال ها در این وبلاگ لوله سرا آمده است؛ پس حتما تا انتها همراه ما باشید.

 

تعریف و انواع لوله های پلیمری

لوله های پلیمری از جمله لوله هایی هستند که از جنس مواد پلیمری ساخته شده اند و کاربردهای بسیاری در صنعت و تاسیسات فاضلابی و ساختمانی دارند. امروزه این لوله ها به عنوان یک جایگزین عالی برای لوله های فلزی به حساب می آیند؛ چراکه اکثر مشکلات لوله های فلزی را حل کردند.

لوله های پلیمری شامل دسته بندی های مختلفی می شوند که یکی از پرکاربردترین آنها لوله های پلی پروپیلنی هستند. این دسته از لوله های پلیمری خود شامل چندین نوع می شوند؛ لوله های تک لایه، لوله های سه لایه و لوله های پنج لایه! در ادامه به بررسی هر یک از این لوله ها و در نهایت، تفاوت لوله های سه لایه، تک لایه و پنج لایه با هم خواهیم پرداخت.

 

بررسی لوله های تک لایه

لوله های تک لایه از جمله لوله های پلی پروپیلنی هستند که با ورود به بازار توانستند مشکل سنگینی، زنگ زدگی و قیمت بالای لوله های فلزی را برطرف کنند. اولین نسخه این لوله ها با رنگ سبز تولید شدند اما به دلیل تاثیر بدی که روی طمع و بوی آب داشتند تغییرات قابل توجهی روی آنها انجام شد که نتیجه همین لوله های تک لایه سفید رنگ امروزی است.

از جمله نام های دیگر لوله های تک لایه می توانیم به لوله سبز قدیم، لوله تک لایه PP و لوله سفید اشاره کنیم. همچنین لازم است اشاره کنیم که این لوله ها سه نوع تک لایه PP، تک لایه PPRC 3 و تک لایه پکس (PEX) را شامل می شوند.

 

کاربرد لوله های تک لایه

  1. لوله کشی آب آشامیدنی
  2. سیستم گرمایشی
  3. سیستم تهویه مطبوع
  4. سیستم فاضلاب صنعتی
  5. صنایع کشتی سازی
  6. سیستم تخلیه شیمیایی
  7. صنایع غذایی
  8. صنعت خودروسازی
  9. صنایع نساجی
  10. لوله کشی خطوط هوای فشرده
  11. تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی

 

بررسی لوله های سه لایه

یکی دیگر از لوله های پرکاربرد پلی پروپیلنی، لوله های سه لایه هستند که دو لایه داخلی و خارجی آنها از جنس پلی پروپیلن و لایه میانی آنها از پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه (کامپاند الیاف شیشه) تشکیل شده است. لوله های سه لایه به دلیل لایه میانی خود (کامپاند الیاف شیشه)، نقص های لوله های تک لایه را ندارند؛ به همین دلیل کاربرد گسترده تری دارند.

از جمله مزایا وجود پلی پروپیلن تقویت شده در لایه میانی لوله های سه لایه، می توانیم به ناچیز شدن انبساط طولی این لوله ها اشاره کنیم. لوله های سه لایه دو نوع پلی پروپیلن PP-R تقویت شده با الیاف شیشه و پلی پروپیلن PP-RCT تقویت شده با الیاف شیشه را شامل می شوند.

اگر در فکر خرید لوله های سه لایه هستید، پیشنهاد میکنیم قبل از اقدام، وبلاگ «معرفی بهترین برندهای لوله سه لایه» را مطالعه کنید؛ قطعا در انتخاب بهتر، کمکتان خواهد کرد.

 

کاربرد لوله های سه لایه

  1. لوله کشی آب سرد و گرم
  2. لوله کشی درین فن کوئل ها
  3. رایزرهای اصلی توزیع آب
  4. لوله کشی خطوط هوای فشرده
  5. رایزرهای برج خنک کننده
  6. رایزرهای لوله کشی ساختمان ها
  7. سیستم های گرمایشی و سرمایشی
  8. انشعاب کلکتورهای موتورخانه
  9. رایزرهای سیستم های گرمایشی
  10. رایزرهای سیستم های سرمایشی

 

بررسی لوله پنج لایه

لوله های پنج لایه، جدیدترین نوع از لوله های پلیمری هستند. این لوله ها شامل دو لایه پلی پروپیلنی (لایه های داخلی و خارجی)، دو لایه چسب و یک لایه فلز آلومینیوم (لایه مرکزی) می باشند. در واقع لوله های پنج لایه، ترکیبی از دو لوله پلی اتیلنی و یک لوله فلزی به حساب می آید.

لوله های پنج لایه باتوجه به نوع پلیمری که در لایه های داخلی و خارجی شان به کار رفته، به 3 دسته تقسیم می شوند! لوله پنج لایه پکس که پلیمرهایشان اتصالات عرضی قوی دارند. لوله پنج لایه PERT (PE-RT-AL-PE-RT) که از پلیمری با اتصالات طولی تهیه شده است. لوله های پنج لایه (PE (PE/AL/PE که پلیمر پلی اتیلن دارند.

 

کاربرد لوله های پنج لایه

  1. لوله کشی آب ساختمانی
  2. سیستم انتقال هوای فشرده
  3. سیستم های سرمایشی
  4. سیستم های گرمایشی
  5. سیستم های اطفای حریق
  6. صنایع غذایی
  7. صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی
  8. صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

 

مقایسه لوله های پلی پروپیلنی

لوله های پلی پروپیلنی تک لایه، سه لایه و پنج لایه از نظر ساختار، کیفیت، قیمت، کاربرد و نحوه استفاده با هم تفاوت های بسیاری دارند. در ادامه برای درک بهتر شما، هر یک از لوله ها را به صورت دو به دو، نقد و بررسی خواهیم کرد.

 

فرق لوله سه لایه و پنج لایه

تفاوت اصلی بین لوله های سه لایه و پنج لایه این است که لوله های سه لایه دارای یک لایه میانی از کامپاند الیاف شیشه (پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه) هستند در حالی که لایه میانی لوله های پنج لایه از جنس فلز است.

 

فرق لوله پنج لایه و تک لایه

لوله های تک لایه، فقط از یک لایه پلیمری ساخته شده شده اند؛ در حالی که لوله های پنج لایه شامل دو لایه پلیمری، یک لایه فلز آلومینیوم و دو لایه چسب هستند. در حقیقت تولید لوله های پنج لایه به منظور رفع مشکلات لوله های تک لایه یا همان سبز قدیم، شروع شد.

با توجه به توضیحات بالا کاملا واضح است که لوله های پنج لایه یکسری برتری هایی نسبت لوله تک لایه دارند؛ مثلا لایه فلزی لوله های پنج لایه باعث شده که مقاومت مکانیکی و عملکرد بالایی داشته باشند. همچنین لایه آلومینیوم باعث شده که انبساط طولی در این لوله ها به طور چشمگیری کاهش پیدا کند و از نفوذ اکسیژن به داخل لوله های پنج لایه جلوگیری شود.

 

فرق لوله سه لایه و تک لایه

هم لوله های سه لایه و هم لوله های تک لایه از جنس پلی پروپیلن هستند. اما تفاوت در این بخش دیده می شود که در لوله های سه لایه، جنس لایه های بیرونی و درونی از مواد پلیمری و لایه میانی از کامپاند الیاف شیشه -یعنی پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه- است. لایه میانی لوله های سه لایه باعث برتری و مزایا این لوله ها نسبت به لوله های تک لایه شده است.

از جمله مزایایی که باید به آن اشاره کنیم، شامل کاهش 75 درصدی انبساط طولی در لوله های سه لایه، نسبت به لوله های تک لایه می باشد. جالب است بدانید که همین مزیت، باعث کمتر شدن مقدار بست های مورد استفاده در نصب لوله های سه لایه شده و هزینه نصب را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. در ضمن به این نکته هم اشاره کنیم که لوله های سه لایه نسبت به تک لایه، مقاومت میکانیکی بالاتری دارند.

 

برای اطلاع از قیمت و خرید بهترین برندهای لوله تک لایه، سه لایه یا پنج لایه، میتوانید از طریق شماره تماس های موجود در سایت یا فرم زیر، با کارشناسان ما در لوله سرا ارتباط بگیرید.

فرم ثبت سفارش

آیدا خسبی
دوشنبه، 20 شهریور 1402


راهنمای خرید لوله سه لایه فویل دار

راهنمای خرید لوله سه لایه فویل دار

در راهنمای خرید لوله های پلی پروپیلن فویل دار به بررسی ساختار، کاربرد های لوله سه لایه، مزایا، معایب، قیمت و خرید لوله فویل دار سه لایه پرداخته ایم.

آیدا خسبی 7 ماه پیش

راهنمای خرید لوله پلیمر گلپایگان

راهنمای خرید لوله پلیمر گلپایگان

در این وبلاگ به بررسی لوله های پلیکا یا PVC-u پلیمر گلپایگان، مزایا و کاربردهایشان پرداخته ایم.

آیدا خسبی 8 ماه پیش

راهنمای خرید انواع فوم های لوله ای

راهنمای خرید انواع فوم های لوله ای

فوم های لوله ای، یک عایق پرکاربرد برای لوله های ساختمانی به حساب می آیند که در دو نوع پلی اتیلنی و الاستومری یافت می شوند.

آیدا خسبی 9 ماه پیش

راهنمای خرید بهترین لوله استخری

راهنمای خرید بهترین لوله استخری

در راهنمای خرید بهترین لوله و اتصالات استخری سعی کردیم شما را با انواع لوله ها و ویژگی بهترین لوله استخری آشنا کنیم.

آیدا خسبی 9 ماه پیش

نظر شما

متن نظر